Σάββατο 28 Μαρτίου 2009

ΖΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΤΡΩΣ Η ΤΡΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΕΙΣ

.
Όταν ήμουνα μικρός αντιμετώπιζα ένα σοβαρό πρόβλημα. Στο χωριό όπου ζούσα το όνομά μου ,Ζήσης, προφέρονταν Ζήσ΄. Όταν περνούσα έξω από το καφενείο του χωριού, ένας γέρος σοφός, ο μπαρμπα -Θόδωρος, με καλούσε κοντά του και με ρωτούσε. ¨Ελα εδώ Ζήσ΄και πέσμου. Ζεις για να τρως η τρως για να ζεις; Κάθε φορά που περνούσα η ίδια ερώτηση .Έπρεπε να δώσω μια απάντηση. Και φυσικά δεν μπορούσα παρά να απαντήσω ότι τρώω για να ζήσω. Γιατί αυτό πραγματικά συνέβαινε.
.
Σήμερα ,αρκετές δεκαετίες μετά, με μεγάλα πλέον παιδιά, ο γέρος επανήλθε δριμύτερος στη μνήμη μου. Έλα εδώ Ζησ και πέσμου, μου επαναλαμβάνει. Ζεις για να τρως η τρως για να ζεις
.
Και εγώ αναρωτιέμαι γιατί τώρα; Τι τον έπιασε ξαφνικά και με ταλαιπωρεί. Γιατί τόσες δεκαετίες , μακριά από το χωριό και απόφοιτο Πανεπιστημίου με είχε ξεχάσει; Γιατί τέλος με άφησε μόνο μου και ακολούθησα μια πορεία αντίθετη από την απάντηση που του έδωσα όταν ήμουν μικρός; Γιατί "έζησα για να τρώω " και όχι το αντίθετο που του είχα πει; Ποιο ήταν το σωστό και ποιο το λάθος;
.
Ερώτημα βασανιστικό. Το βάρος του λάθους ασήκωτο Και ο αδέκαστος κριτής μου ζητάει απολογία. Γιατί κάποιο από τα δύο που έκανα στη ζωή μου ήταν λάθος. Δεν μπορεί να είναι και τα δύο σωστά. Και μαζί με αυτά το ενοχλητικό ερώτημα. Γιατί το ίδιο ερώτημα δεν το έκανα και εγώ ποτέ στα παιδιά μου;
.
Η κατάσταση δύσκολη. Ο μπαρμπα Θόδωρος δεν λέει να φύγει από το μυαλό μου. Ευτυχώς στην κρίσιμη αυτή στιγμή με θυμήθηκε ο μπαρμπα Κάρολος (ο Μάρξ). Άσε τον μπαρμπα-Θόδωρο να λέει , με συμβουλεύει Πήγαινε στο Κεφάλαιο εκεί που γράφω: " Δεν κάνει η συνείδηση το κοινωνικό Είναι αλλά το κοινωνικό Είναι τη συνείδηση"
.
Κατάλαβα απαντάω. Η αγροτική κοινωνία του χωριού δεν ήταν,και δεν μπορούσε να είναι καταναλωτική. Υποχρεωτικά " έτρωγες για να ζεις". Και να ήθελες δεν μπορούσες "να ζεις για να τρως". Αυτός που θα έκανε το δεύτερο θα ήταν "ο τρελός του χωριού", ο περιθωριακός. Η συνείδηση έπρεπε να προσαρμοστεί στην κοινωνική πραγματικότητα. Και το έκανε. Η απάντηση ήταν απλή "τρώω για να ζήσω".
.
Η Κοινωνία η αστική έγινε καταναλωτική κοινωνία. Που σημαίνει "ζω για να τρώω", για να καταναλώνω. Όποιος πάει κόντρα είναι ο "τρελός της πόλης". ο περιθωριακός της πόλης. Η σωστή απάντηση στο ερώτημα σήμερα είναι: "Ζω για να τρώω",για να καταναλώνω. Η συνείδησή για άλλη μια φορά "υποκλίθηκε" μπροστά στην αντικειμενική , κοινωνική πραγματικότητα.
.
Ο ΄"τρελός του χωριού", έγινε ο "φυσιολογικός" της πόλης. Και αντίστροφα ο "φυσιολογικός" του χωριού έγινε "ο τρελός της πόλης".
.
Σήμερα με την οικονομική κρίση το ερώτημα επανέρχεται. Τόσο ο Καραμανλής όσο και το οικολογικό κίνημα μας λένε: τέρμα αυτά που ξέρετε. Ζείτε για να καταναλώνεται, "ζείτε για να τρώτε". Αυτό ήταν λάθος .Έχουμε κρίση οικονομική και πρέπει να καταναλώνεται όσα χρειάζεται για να ζείτε. Από τώρα και στο εξής θα "τρώτε για να ζείτε".
.
Ο μπαρμπα-Θώδορος φαίνεται να δικαιώνεται. Ο μπαρμπα-Κάρολος δεν διαψεύδεται αλλά και δεν δικαιώνεται.
.
Ποιά απάντηση πρέπει να δώσω σήμερα στον μπαρμπα-Θόδωρο; Και τι συμβουλή θα μου έδινε ο μπαρμπα- Κάρολος(Μάρξ) αν ζούσε σήμερα;
.
( Η απάντηση στην επόμενη ανάρτηση , αφού διαβάσω και τα σχόλια όσων θα μου κάνουν την τιμή να αφήσουν το σχόλιό τους)



15 σχόλια:

  1. εγω θα περιμενω που θες να καταλυξεις για να αφησω σχολιο :)))))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάλι -ενώ ξεκίνησες καλά- κατάφερες και με μπέρδεψες....
    Πως τα καταφέρνεις, τα φέρνεις από΄δω τα φέρνεις από ΄κει.... και πάντα καταλήγεις εκεί που θέλεις και σχεδόν στο ίδιο σημείο....

    Πάντως εγώ αυτό τον καιρό...."ζω για να τρώγω"
    ...και δεν μπορώ να πω ότι μου συνέβαινε πάντα αυτό....
    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τρώγω για να ζω, γιατί ζω για να κάνω και άλλα πράγματα εκτώς από τη εκτροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Έφαγα τόσο ώστε να μεγαλώσω και να συνειδητοποιήσω πως τελικά έχω το δικαίωμα της επιλογής στα διλήμματα.
    Τώρα πια, καθημερινά, κοιτιέμαι στον καθρέφτη και λέω πως ο καιρός πλησιάζει που θα ξεχρεώσω τα αποφάγια που έχω στοιβάξει στην ντουλάπα μου και στο γκαράζ μου μπας και πάρω καμμιά ανάσα αληθινή.
    Δεν θέλω πια να ζω για να τρώω.
    Ζήτω η δημιουργική μεταποίηση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τρώμε για να ζήσουμε, φίλε Ζήση.
    Και έχει και ιδιαίτερη σημασία το τι τρως!
    Από την άλλη δεν πειράζει αν και καμμιά φορά στις τόσες ζήσεις για να φας. Όχι όμως για να δεις τι χάνεις, αλλά για να δεις τι κερδίζεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μετα από μια εβδομαδιαία αναγκαστκή παραμονή μου σε περιοχή χωρίς σύνδεση ιντερνετ,και ζητώντας συγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση σέ όσους με τίμησαν μέ τα σχόλιά τους
    επανέρχομαι στο θέμα μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @korinoskilo:
    Και η μη απάντηση καμιά φορά είναι μια απάντηση.
    Δεν θα σου την πώ όμως τώρα.Θα περιμένω να δω τι θα απαντήσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. @Eva:
    Ένας άνθρωπος με τόσο ρομαντικές αναρτήσεις, με τόσα ανέκδοτα ,και αγάπη για τα ζώα,δεν μπορεί να "ζεί για τρώει". Έχω την εντύπωση πως συμβαίνει το αντίθετο.Αυτό που δεν μπορώ να ξέρω είναι αν τρώς και όλα τα απαραίτητα για μια φυσιολογική ζωή.
    Όσο για το ότι κατάφερα "να σε μπερδέψω",έχεις δίκαιο γιατί και έγω προσπαθώ να ξεμπερδέψω ένα θέμα που φαίνεται να μην είναι μπερδεμένο.
    Ελπίζω να τα καταφέρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. @Σησση:
    Αν τη λέξη τρώγω την αντικαταστήσομε με την γενικότερη ένοια της λέξης καταναλώνω,τότε η πάπαντησή σου πλησιάζει προς αυτήν που και εγώ
    σκέφτομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. @Lola:
    "έχω το δικαίωμα της επιλογής στα διλήμματα".
    Νομίζω εκεί είναι το πρόβλημα..
    "Δεν θέλω πιά να ζώ για να τρώω".
    Άρα θέλεις να τρώς για να ζείς;
    "Ζήτω η δημιουργική μεταποίηση".
    Νομίζω εκει βρίσκεται η ουσία του θέματος.Με μια μόνο διαφορά ,για να έχει και σχέση με το ερώτημα της ανάρτησης. Αντί για τη λέξη "μεταποίηση" εγώ θά έβαζα τη λέξη "κατανάλωση", που περιλαμβάνει όλες τις μορφές μεταποίησης ακόμα και το φαγητό,που είναι μια μορφή βιολογικής μεταποίησης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. @Iptamenos Ollandos:
    Αγαπητέ μου φίλε ,στην καταναλωτική κοινωνία που ζούμε , δυστυχώς ζούμε για να καταναλώνουμε,άρα ζούμε για να τρώμε.
    Οι εξαιρέσεις βέβαι επιβεβαιώνουν και δεν αναιρούν τον κανόνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Το 'χει το όνομα μου φαίνεται Ζήση, "Θεόδωρος"...

    Δε θα μπορούσε παρά να κρύβει σοφία στα λόγια του. Ναι, σίγουρα!

    Το μόνο που μπορώ να σου πω είναι πως προσπαθώ να "τρώω για να ζω", και όχι το αντίθετο, κάποιες φορές από ανάγκη και κάποιες άλλες από επιλογή. Ποια από τις δύο περιπτώσεις συμβαίνει συχνότερα δε νομίζω πως θα μπορούσα να σου πω όμως αν ρωτήσεις...

    Αυτά τα ολίγα από εμένα,
    να είσαι καλά,
    καλό σου βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. χμμμ επικαιρη αναρτηση...
    τα λαθη πολλα με το περασμα των χρονων και τελικα δεν μας βγηκαν σε καλο σαν ανθρωποτητα...
    και η αποδειξη η τωρινη κατασταση ζωης που βιωνουμε...
    ο μπαρμα-θοδωρος δικαιωνεται...
    το μονο σιγουρο...

    καλως σε βρηκα!
    νεραιδενια καλησπερα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. @ ΝΑΊΑΔΑ
    Καλώς ήρθες στη φτωχική
    καλύβα του μπαρμπα-Ζήση.
    Νάσαι πάντα καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. pisteuo oti opoios den zei den axizei na faei paei xameno

    ΑπάντησηΔιαγραφή